Yoga2go - Moving People Since 2006

    Mindful Zwanger: Afwisseling is Alles

    Je zwangerschap is bij uitstek een periode waarin je je bewuster wordt van je lichaam dat snel verandert, dat nieuw leven in zich draagt, jouw lichaam waarin dingen goed gaan en soms ook mislopen. Jouw lichaam dat juist nú alle goede zorg verdient, omdat je twee of misschien wel meer mensjes in leven houdt en het beste gunt.  

    Waarom is juist in deze periode het balanceren tussen rust en activiteit zo belangrijk? Op de foto zie je een zeepje dat ik heb gekregen van een deelneemster aan een achtweekse mindfulnesstraining. Er is het yin/yang teken in te zien. Dit oud-Chinese teken brengt twee schijnbare tegenstellingen samen. De witte kant, de yang, staat voor activiteit, mannelijkheid, warmte, zomer. De donkere kant, de yin, symboliseert rust, vrouwelijkheid, verkoeling en de stilte van de winter. Met nadruk schrijf ik ‘schijnbaar’, omdat deze twee elkaar juist zo mooi aanvullen, samenwerken.

    De zwangerschap wordt in de Do-in (de Chinees/Japanse yogavorm die ik in deze training geef en waarbij de meridianen, energiebanen, het uitgangspunt zijn) gezien als een yin periode. Een periode waarin het vermenigvuldigen van alle cellen die jouw baby tot een mensje maken enorm veel energie vraagt van het lichaam. Om op te laden en uit te rusten en te ontspannen (erg belangrijk, omdat die kleine in je buik jouw stresshormonen rechtstreeks naar binnen krijgt) is rust (yin) tijdens jouw zwangerschap essentieel. Geeft je lichaam het seintje dat het moe is, dan is even uitrusten stukken gezonder dan een extra sterke kop koffie nemen en weer verder racen.

    Maar we hebben natuurlijk ook activiteit, yang nodig. Helemaal als je een zittend beroep hebt, is het absoluut nodig en goed om veel te bewegen om je lichaam krachtig te maken en voor te bereiden op de bevalling. Lichaamsbeweging is naast het pakken van je rust óók het gezondste wat je kunt doen.

    En dan de balans tussen die twee vinden….. dat is echt een werkwoord: balanceren. In onze maatschappij, die over-yang is, is de verleiding groot om als zwangere even hup-hup-hup stoer op ladders te gaan staan, de babykamer te gaan verven, nog even te trouwen, te verbouwen en te solliciteren naar een nieuwe baan om vervolgens door je hoeven te zakken van vermoeidheid.

    Het kan gelukkig ook anders. Als je net zo goed voor jezelf (en je kleine) zorgt als voor je telefoon, neem je regelmatig de tijd om op te laden. Hiermee voorkom je uitputting en is het niet nodig om van iets te herstellen, omdat je preventief goed bezig bent geweest. Opladen in de vorm van ontspanning en rust is niet nutteloos nietsdoen, het is nodig om uitval te voorkomen en de batterij weer vol te krijgen. En het is nog leuk ook, omdat je samen uitrust en ontspant. Zodat je daarna met een warme buik, een vredig hart en een kalme geest weer verder kunt.

    Ik wens je een fijne zwangerschap!

    PS: op verschillende data (de eerste is 28 februari 2019) start de training Mindful Zwanger, waarin we vrolijk balanceren tussen yin en yang, gaan dansen (fijn en handig om de weeën op te vangen), masseren, ervaringen delen en relaxen. Uiteraard is er ook een partnerles. Mail voor meer info naar Bea@yoga2go.nl of bel 06 – 37193240.